گروه صنعتی آلوارس

راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس

گروه صنعتی آلوارس

راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس

گروه صنعتی آلوارس

- نصب و راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس
- آموزش اپراتور خط تولید ام دی اف پلی گلاس
- رفع ایرادات و بهبود سطح کیفیت تولید ام دی اف پلی گلاس
- راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب نوع مواد و ملزمات تولید ام دی اف پلی گلاس
- تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی و سایر ملزمات تولید ام دی اف پلی گلاس

آخرین نظرات
نویسندگان

چنانچه اصول و آموزش های فنی خط درست اجرا شود خط تولید ام دی اف پلی گلاس از استهلاک کمی برخوردار است 

بطور کلی قطعات قابل استهلاک خط پلی گلاس به این صورت است:

۱- غلطکها

۲- نوار نقاله ها

۳- دستگاه سمباده

۴- یاطاقانها و بلبرینگها

۵- رفلکتورها

۶- لامپهای فرابنفش

۷- آبشاری

 

۱- غلطکها

غلطکها به دلیل تماس دائم با ورق های ام دی اف یکی از صدمه پذیر ترین قطعات خط میباشد مرغوبیت غلطکها بسیار حائز اهمیت میباشد و همچنین نیاز است تا در نگهداری و استفاده از آنها نهایت دقت بعمل آید.

بعد از هر پارت تولید بهتر است غلطکهای الاستیک از غلطکهای فلزی جدا شود و با یووی واش شسته شود تا برای پارت بعدی تولید آماده باشد

هنگام تولید در تنظیم ارتفاع غلطکها باید نهایت دقت شود تا فشردگی آن با سطح ورقها بیش از حد نباشد چون عمر غلطکها کم میشود

دمای مواد نباید بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد باشد حرارت زیاد باعث جدا شدن قسمت سیلیکونی از شافت میشود و غیر قابل ترمیم خواهد شد و به تولید کننده هزینه زیادی تحمیل میکند.

بعد از هر تولید تیغه فلزی غلطکها باید تمیز شود و مواد خشک شده روی آن با دقت تمیز شود تا تیغه باعث خط افتادن غلطکها نشود

هنگام استفاده از غلطکها کالیبره بودن تیغه ها را چک کنید تا فشردگی و فشار آن در تمام قسمت های غلطک یکسان باشد.

۲- نوار نقاله ها

نوار نقاله ها همگی باید با سرعت خط هماهنگ باشند تا ام دی اف ها روی نوار کشیده نشوند و به مرور زمان پارگی ایجاد نشود ضمنا برای هماهنگی سرعت به اینورترها بسنده نکنید چون ممکن است اعداد گول زننده باشند و سرعت یکسان نباشد برای اطمینان از این موضوع باید یک عدد سرعت سنج یا دور سنج داشته باشید و سرعت همه نوار ها را با خط یکی کنید ضمنا با دور سنج سرعت غلطکها را هم باید بسنجید و آنها را با نوار ها هماهنگ کنید.

برای بالا بردن کیفیت کار و طول عمر نوارها نیاز است بعد از هر تولید نوار ها را با تی پارچه ای یا نخی مرطوب تمیز کنید.

 

نمونه ای از دستگاه دورسنج

 

۳- سمباده

دستگاه سمباده در حالت کلی نیاز به گردگیری دارد و باید بعد از هر تولید روزانه در حالت سانتریفیوژ روشن بادگیری شود و غبار داخل پاک شود.

از سنسورهای سمباده باید مراقبت نمود و حتی در حین تولید هم صفحه چشمی ها باید بادگیری و تمیز شود تا حلقه سمباده از رول خارج نشود

برای کالیبره کردن سمباده باید یک ورق ام دی اف زیر رولهای سمباده قرار گیرد و سطح تماس ان با ام دی اف کالیبره شود.

 

۴- یاطاقانها و بلبرینگ

مسلما دستور نگهداری یاطاقانها و بلبرینگها گیرس کاری میباشد.

برای بلبرینگهایی که سرعت پایین کار میکنند مثل نوارهای بین دستگاهها هر ماه یکبار گیرسکاری کافی است برای بلبرینگهای دور بالا مثل حلقه سمباده ها و نوار ابشاری بصورت هفتگی گیرسکاری کافی است

برای فهم بهتر دور های پایین و بالا منظور از دور پایین تا 10rpm و بالاتر آن دور بالا محسوب میشود 

بجز نوار ابشاری بقیه نوارها معمولا دور پایین هستند . این موضوع برای روانکاری مهم است که همه گیرس خورها را شناسایی کنید خصوصا گیرس خورهای دستگاه سمباده که جاهای مخفی هم قرار دارد ، این را در نظر بگیرید که اولا از گیرس مرغوب استفاده کنید و ثانیا مراقب باشید بیش از حد گیرس تزریق نکنید تا باعث الوده شدن خط نشود ، بعد از گیرسکاری کار نظافت گیرسهای بیرون زده از بلبرینگ باید بخوبی انجام شود تا احیانا این گیرس ها باعث الودگی خط نشود.

۵- رفلکتورها

رفلکتورها انواع مختلفی دارند و با توجه به مرغوبیت عمر مفید متفاوتی دارند در حالت کلی یک رفلکتور تا زمانیکه کدر نشده و دچار سوختگی نشده نیاز به تعویض ندارد.

برای پاک کردن رفلکتور ابتدا با احتیاط کامل لامپ یووی را باز نموده و در جایی تمیز بگذارید سپس با یک دستمال مرغوب بدون پرز از دو طرف خشککن اقدام به تمیز کردن نمایید توجه داشته باشید که نباید سطح رفلکتور فشار وارد شود چون براحتی تغییر شکل میدهد. اگر دستتان تا قسمتهای وسط نرسید از طی حوله ای تمیز و نو میتوانید استفاده کنید .

۶- لامپهای فرابنفش

لامپهای یووی انواع مختلفی دارند انواع مد نظر ما در این خط تولید گالیوم و جیوه میباشد.

لامپ جیوه لایه نازکی از سطح یووی را خشک میکند و لامپ گالیوم عمق بیشتری را خشک میکند و معمولا خشککن اخر خط یک عدد گالیوم داشته باشد فرایند خشک شوندگی بهتر انجام میشود و در صورتیکه لامپ گالیوم هم نباشد اشکالی پیش نمی‌آید و تنظیمات خشککن با یووی متر انجام میشود و فرایند خشک شدن کامل انجام میشود.

لامپهای یووی حداقل هر ماه باید پاک شوند و غبار روی شیشه پاک شود تا نوردهی کامل انجام شود برای پاک کردن لامپها ابتدا انها را با احتیاط باز کنید و در جایی تمیز قرار دهید برای پاک کردن از دستکش استفاده کنید تا اثر چربی روی دست روی حباب شیشه ای نماند فرایند تمیز کردن را با دستمال مرغوب بدون پرز و با شیشه پاککن انجام دهید و توجه داشته باشید که بعد از پاک کردن چک‌ کنید که کاملا خشک باشند و سپس اقدام به نصب لامپ کنید.

لامپهای یووی با مارکها و قیمتهای متفاوت عمر مفیدشان از ۷۰۰ ساعت تا ۲۰۰۰ ساعت میباشد که البته ضروری است همیشه با یووی متر سنجیده شوند ممکن است در شرائط خاص عمر مفیدشان زودتر به پایان برسد ضمنا اشعه تولید شده توسط لامپها همیشه یکسان نخواهد بود و با گذشت زمان افت خواهد کرد به همین دلیل نیاز است همیشه با یووی متر سنجیده شود تا این افت باعث خرابی ام دی اف ها نشود.

 

نمونه ای از دستگاه یووی متر (uv meter)

۷- آبشاری

برای تمیز کردن تیغه های دستگاه آبشاری بعد از تولید حداقل یک روز به حال خود رها میکنیم تا باقیمانده مواد از تیغه ها چکانده شوند سپس برای پاک کردن زیر تیغه ها باید مقوا گذاشته شود تا شوینده تینر یا یووی واش به داخل سینی نریزد.

داخل محفظه آبشاری را باید با تنظیف و تینر پاک شود در پاک کردن تیغه باید دقت شود تا پرز بجا نماند. بعد از پاک کردن با تنظیف اغشته به تینر باسد با یک تنظیف خشک آن را پاک کرد و رطوبت تینر پاک شود.

چنانچه نوع تاپکوت مورد استفاده تغییر کرد باید کل مسیر با تینر پاک شود و برای اینکار پس از تخلیه مخزن به اندازه ۴۰ لیتر تینر به داخل مخزن ریخته و گردش داده شود  مدت گردش حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کافی میباشد.

و پس از گردش تینر مراحل پاک کردن تیفه انجام شود.