گروه صنعتی آلوارس

راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس

گروه صنعتی آلوارس

راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس

گروه صنعتی آلوارس

- نصب و راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس
- آموزش اپراتور خط تولید ام دی اف پلی گلاس
- رفع ایرادات و بهبود سطح کیفیت تولید ام دی اف پلی گلاس
- راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب نوع مواد و ملزمات تولید ام دی اف پلی گلاس
- تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی و سایر ملزمات تولید ام دی اف پلی گلاس

آخرین نظرات
نویسندگان

پنلهای ام‌دی‌اف پلی گلاس در حال حاضر به دو روش تولید میگردد

 

۱. پرس گلس آماده روی ورق (P.T)

۲. تولید با رزین یووی پلی استر 

 

هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارد در روش اول پرس گلس آماده کیفیت و ضخامت گلس از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بتواند سطوح ناهموار ورق ام.دی.اف ملامینه را پوشش دهد و خوب وکیوم شود از معایب این روش گرانقیمت بودن آن و همچنین وکیوم نشدن روی ناهمواری های پنل و بجا گذاشتن لک و حباب است.

​​​​​

 

تولید با روش دوم با رزین پلی استر پنل ام‌دی‌اف ملامینه پس از عبور از چهار مرحله فرایند تولید را تکمیل میکند ابتدا پنل پس از عبور از دستگاه  brush  به روش رولینگ پرایمر میخورد تا از چسبندگی مطلوب برخوردار باشد سپس پس از خشک شدن با خشککن مجهز به لامپ یووی با دو عدد رولینگ سندینگ پرایمر میخورد و پس از خشک شدن از دستگاه سمباده عبور میکند ، این مرحله ایست که  فقدان آن در روش اول که با گلس آماده تولید میشود ویژگی روش دوم را برجسته تر میکند پنل پس از عبور از دستگاه سمباده و لایه برداری از رزین نواخته شده بر سطح پنل کاملا صاف و صیقلی میشود . در مرحله بعدی پنل پس از عبور از brush به روش رولینگ انتی استاتیک میخورد تا غبار بجا مانده کاملا از بین رود ، اخرین مرحله ی نواختن رزین عبور پنل از دستگاه آبشاری (Curtain coating) میباشد که در این روش پنل از زیر دستگاهی که رزین پلی گلاس بصورت ریزشی و با تشکیل یک پرده از میان دو تیغه سرازیر است عبور داده میشود و سپس به ارامی وارد دستگاه ای آر (IR) میشود دستگاه آی آر محفظه ای سر پوشیده بطول ۱۵ متر ( خط سایز پنلها ۱۲۲ در ۲۸۰) و ۲۰ متر (خط سایز پنلها ۳۶۶ در ۱۸۳) میباشد که داخل محفظه تشکیل شده از المنتهایی با پوشش شیشه ای که حرارت تابشی از نوع مادون قرمز تولید میکند باعث پیوند لایه ها با اخرین لایه میشود و همچنین پوشش رزین تاپکوت سطح پنل را صاف  و بی موج و شفاف تر میکند  و سپس ام دی اف  بعد از ای ار  وارد مرحله خشککن میشود تا بوسیله لامپهای یووی مرحله نهایی خشککن انجام شود  و سپس وارد  سلفون زنی میشود.

 

این مطالب بصورت کلی ارائه شده و از جزئیات پرهیز شده چون مخاطب بدون دیدن فرایند تولید مطالب برایش گنگ خواهد بود.

 

در روش نواختن رزین پلی استر بر سطح پنل هم تنوع سبک وجود دارد که توسعه دهندگان این دانش آن را بروزرسانی میکنند برای مثال در ابتدا در این روش رزین لایه اخر بوسیله رولینگ زده میشد و چون رولینگ با پنل در تماس است به مرور زمان سطح صاف رولینگ کدر و ناصاف میشد و همین امر باعث میشد محصول نهایی افت شفافیت پیدا میکرد که اصطلاحا به آن پوست پرتقالی گفته میشود برای رفع این عیب توسعه دهندگان اصلاحاتی در ساخت خط تولید انجام دادند و برای لایه اخر دستگاهی ساخته شد که بدون رولینگ است و رزین بصورت ابشاری از میان دو تیغه سرازیر میشود و پرده ای تشکیل میشود که پنل ام دی اف برای نواخته شدن لایه اخر از پرده این دستگاه عبور میکند . در حال حاضر این روش بخوبی جوابگوی  شفافیت بالای تولید پنل ها میباشد و با گذشت زمان و استمرار تولید دچار استهلاک نمیشود چون سطح تماسی با پنل ها وجود ندارد. 

ایزوله محیط تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر چقدر محیط پیرامون خط تولید پاکیزه باشد از چسبیدن غبار بر روی سطح پنل هایی که رزین آن خشک نشده جلوگیری میشود بهتر است خط داخل یک کانکس قرار گیرد و کارکنان نیز از دستکشهای نخی و لباس کار تمیز استفاده نمایند هنگام تولید باید رفت امد پرسنل در طول خط به حداقل برسد تا جابجایی غبار صورت نگیرد قبل از شروع تولید حتما باید تیم نظافت داخل کاورهای دستگاهها را تمیز و غبار روبی کنند وجود دستگاه هواساز با فیلترهای مرطوب به غبارروبی فضای تولید کمک زیادی میکند کف سوله بهتر است اپوکسی زده شود تا غبار سوله جذب ان شود وجود رطوبت ساز باعث میشود غبار بوسیله ملکول های اب به کف زمین بنشیند و در فضا معلق نباشد سانتریفیوز ها و مکنده ها باید متناسب با فضای سوله باشد و قدرت آن نه زیاد باشد و نه کم چنانچه زیاد باشد باعث جابجایی هوا در داخل سوله میشود و این جابجایی غبار تولید میکند و اگر کم باشد فرچه ها کارشان را خوب انجام نمیدهند.

کف سوله باید با اپوکسی فرش شود ، اپوکسی کمک زیادی در نظافت محیط میکند و خاصیت جذب غبار دارد .

عواملی که در تولید ام دی اف پلی گلاس باید مورد توجه قرار گیرد 

۱- نوع و مشخصات مواد

هر موادی بر اساس شرکت های سازنده با فرمول و مشخصات اختصاصی خود اراعه میشود بنابر این شرکت سازنده میبایست در فرایند تولید له همه باگ‌ ها پاسخگو باشد و بر اساس مشخصات و ویسکوزیته مواد تنظیمات اولیه ای برای دستگاهها اراعه دهد

۲ - تنظیمات دستگاه

قبل از بکارگیری مواد میبایست از سلامت دستگاهها اطمینان حاصل کرد تا هنگام تست گیری باگ ها و ایراد ها با چند مجهولی مواجه نگردد

شرکت سازنده مواد تنظیمات اولیه ای اراعه خواهد داد این تنظیمات بر اساس دستگاههای تست شرکت سازنده مواد بدست امده دستگاههای تست خطی کوچک شبیه سازی شده از خط تولید ام دی اف پلی گلاس میباشد که تنظیمات خام توسط شرکت سازنده برای مواد ساخته شده بدست می آید تا اپراتور با ست کردن دستگاهها طبق تنظیمات داده شده بتواند در کمترین زمان به تست های رضایت بخش دست یابد.

نمونه ای از اپوکسی کف سوله

 

فرایند تولید ام دی اف پلی گلاس به نحوی میباشد که همه نواقص و ایراد هایی که در ورق های هایگلاس وجود دارد برطرف شود ، چند لایه ای بودن در فرایند تولید ام دی اف پلی گلاس باعث شده است که ورق های پلی گلاس از زیرساخت مناسب برخوردار باشد و وجود سمباده در این فرایند باعث میشود سطح بسیار صاف و شفاف بدست بیاید .

 

نحوه تولید ام دی اف پلی گلاس علاوه بر داشتن دانش فنی نیاز به تمرین ، تست و تجربه میباشد مجموعه متخصصین آلوارس با اشتراک دانش فنی و نظارت بر تولید ضریب خطا را پایین آورده و احتمال خرابی ورق ها را در حین تولید به حداقل میرساند

 

​​​​​​دکتر رول - اپلیکیشن رول

سیستم رولینگ نقش مهمی در تولید پلی گلاس دارد اساسا لایه های ابتدایی توسط سیستم رولینگ ایجاد میشود و در برخی خط ها کلیه لایه ها توسط سیستم رولینگ ایجاد میشود.

 

دکتر رول : رول فلزی با پوشش استیل و صیقلی است ، سطح تماس این رول با اپلیکیشن رول میباشد و میزان فشردگی آن با اپلیکیشن رول و سرعت دکتر رول در میزان و مقدار موادی که توسط اپلیکیشن رول به ام دی اف زده میشود تعیین کننده است

اپلیکیشن رول: رول فلزی با پوشش سیلیکون یا پلی اورتان است که سطح تماسش با دکتر رول و ام دی اف میباشد .

اپلیکیشن رول توسط دکتر رول تنظیم میشود و مواد را روی سطح ام دی اف پخش میکند.

اسکراپر بلید (scraper blade) : تیغه صاف کننده و پاک کننده دکتر رول و اپلیکیشن رول در هنگام تولید میباشد

تیغه دکتر رول لاستیکی میباشد و تیغه اپلیکیشن رول از جنس استنلس استیل فنری میباشد.

ورق استنلس استیل فنری ضد زنگ با سختی بالا می باشد که با ضخامت کم و دقت  ابعادی با کیفیت ساخته شده است. گریدهای ورق استنلس 304 و 301 بوده که دارای سختی و مقاومت بالایی می باشد و حالت فنری نیز دارند اینگونه ورق ها می توانند در برابر هرگونه فشار و نیروی خارجی مقاومت خوبی داشته باشند و براحتی شکسته نمیشوند.

 

 

http://m.aparat.com/v/QCjWZ

 

پرده آبشاری (  curtain coating)

پوشش پرده فرآیندی است که یک پرده بدون وقفه از رزین پلی گلاس(تاپکوتینگ - آخرین لایه) ایجاد می کند که بر روی یک سینی میریزد. سینی بین دو نوار نقاله که با تسمه به یک موتور وصل شده و هر دو نوار با سرعتی ثابت حرکت میکند تنظیم شده که ام دی اف از میان پرده عبور میکند تا از پوشش یکنواخت مواد یووی برخوردار شود . مواد پرده با استفاده از یک پمپ از داخل مخزن به سمت محفظه وکیوم که در زیر توسط دو تیغه شکافی برای جاری شدن مواد پلی گلاس دارد حرکت میکند. مواد پلی گلاس ( تاپکوتینگ) از طریق شکاف یا دو تیغه که از طریق سینی به یک مخزن استیل ریخته میشود به رزین پلی گلاس (تاپکوتینگ) اجازه می دهد گردش مستمر و بی وقفه ای را انجام دهد . مخزن استیل مواد پلی گلاس یا تاپکوتینگ از دوجداره ساخته شده است که داخل جداره بوسیله آب دمای مخزن را تنظیم میکند

 

​داخل جداره مخزن چندین المنت وظیفه گرم کردن آب را بعهده دارند و در قسمت زیرین مخزن یک سردکن وظیفه خنک کردن آب را بعهده دارد یک کنترلر دیجیتال دما بوسیله سردکن و المنت ها کنترل دمای تنظیم شده را بعهده دارد. و داخل مخزن مواد تاپکوت یا رزین پلی گلاس در دمای تنظیم شده نگهداری میشود. 

محفظه و تیغه های پرده از جنس استیل ضد زنگ میباشد تیغه ها توسط گیربکس دستی تنظیم میشود . داخل مخزن دوجداره پارتیشن بندی شده که بین هر پات یک‌ توری قرار دارد تا مواد هنگام گردش فیلتر شود و دو فیلتر نمدی ۲۰ تا ۵۰ میکرون بعد از پمپ قرار گرفته که نقش فیلتراسیون نهایی را بر عهده دارد.

لایه تاپکوتینگ اخرین و ضخیمترین لایه پلی گلاس است که توسط کورتاین کوتینگ یا پرده زده میشود. قبل و بعد از دستگاه ابشاری نوار نقاله سنسوردار قرار گروفته که پس از سوار شدن ام دی اف بر روی نوار نقاله سرعت خود را با نوار آبشاری همگام میکند.