گروه صنعتی آلوارس

راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس

گروه صنعتی آلوارس

راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس

گروه صنعتی آلوارس

- نصب و راه اندازی خط تولید ام دی اف پلی گلاس
- آموزش اپراتور خط تولید ام دی اف پلی گلاس
- رفع ایرادات و بهبود سطح کیفیت تولید ام دی اف پلی گلاس
- راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب نوع مواد و ملزمات تولید ام دی اف پلی گلاس
- تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی و سایر ملزمات تولید ام دی اف پلی گلاس

آخرین نظرات
نویسندگان

ام دی اف پلی گلاس چیست؟

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱، ۰۳:۳۱ ب.ظ

 

پلکسی گلاس اولین بار در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و در جنگ جهانی دوم به منظور ساخت پنجره های هواپیماها استفاده شد و به تدریج کاربردهای بیشتری پیدا کرد از مهمترین ویژگی های پلکسی گلاس که میتواند جایگزین مناسبی برای شیشه باشد مقاومت و خاصیت الاستیک آن در برابر ضربه و فشار است و با جایگزینی پلکسی گلاس بجای شیشه خطر آفرینی آن در برابر شکنندگی کریستالی و لبه های برنده رفع شد و خاصیت الاستیک پلکسی میتواند فشار بیشتری نسبت به شیشه در برابر شکستگی را تحمل کند

با گذشت زمان پلکسی گلاس جای بیشتری در صنایع باز کرد و با ویژگی هایی که دارد بعنوان لایه محافظ و به لحاظ زیبایی جلوه خوبی برای اشیا و محصولات مختلف ایجاد کرد. برای ورقهای ام دی اف نیز لایه ای از نوعی پلکسی ساخته شد تا از این قاعده مستثنی نباشد.

ورق های ام دی اف پلی گلاس فرایندی است که پنل ام دی اف خام ابتدا با پرس کاغذ تبدیل به ورق ام دی اف ملامینه میشود سپس در یک فرایند جداگانه اغشته به لاک پلی گلاس میشود.

لاک پلی گلاس باعث بالا رفتن مقاومت به لحاظ خش پذیری و زیبایی و خوش رنگ و لعاب شدن ورق ام دی اف ملامینه میشود و سطح صاف و گلس آن باعث سهولت در پاک کردن کابینتها در اشپزخانه ها میشود . البته لاک پلی گلاس استفاده شده در ام دی اف پلی گلاس باید مرغوب باشد در غیر این صورت احتمال تغییر رنگ در بازه زمانی و خش پذیر بودن آن خواهد شد.

ورق های پلی گلاس برای جایگزینی ورق های هایگلاس وارد بازار شده است و همه معایب ورق های هایگلاس در آن اصلاح شده است. ورق های پلی گلاس با سایز استاندارد ۲۸۰ در ۱۲۲ سانتیمتر عرضه میشود اما در کشورمان بخاطر طراحی کابینت اغلب با اندازه های خارج از استاندارد تمایل کابینت سازان برای استفاده از پلی گلاس با سایز ۳۶۶ در ۱۸۳ سانتیمتر وجود دارد از همین روی ورق پلی گلاس با سایز ۳۶۶ در ۱۸۳ سانت نیز تولید و روانه بازار شده است. اما به دلیل مشکلات تولید بخاطر بزرگ بودن ورق اغلب کیفیت ورق های ام دی اف پلی گلاس سایز بزرگ کمتر از ورق های ام دی اف پلی گلاس سایز کوچک است.

با تکامل یافتن نوع تولید ورقهای ام دی اف پلی گلاس انواع جدیدتری از ورقهای گلس نیز وارد بازار شد که نو تولید آن متفاوت است از جمله ورق پلی لاک است که فرایند تولید اسانتری دارد و بجای خط ۸۵ متری از یک دستگاه کوتاه حدود ۶ متر استفاده شده اما در کشور ما این نوع تولید موفق نبوده و از عوامل ناموفق بودن این روش چسبندگی ضعیف و موج دار بودن ورق ها میباشد .

سطح ورق ام دی اف پلی گلاس تشکیل شده از لایه ای پلکسی گلاس که از شیشه مقاومتر سبکتر و انعطاف پذیر تر میباشد استفاده این نوع ورقهای ام دی اف معمولا برای استفاده در کابینتهای آشپزخانه مناسب میباشد.

نوع جدیدی از پلی گلاس نیز تولید و روانه بازار شده که مات میباشد و با عنوان پلی مات شناخته میشود فرایند تولید این نوع ورق پلی گلاس مات به اینصورت است که بعد از براق شدن ورق توسط لاک یووی توسط دستگاه اگزایمر که با گاز نیتروژن کار میکند این ورق ها مات میشوند.

خریداران این نوع ورق ها باید هنگام خرید دقت فرمایند که این ورق ها شباهت زیادی با ورق های معمولی صابونی مات دارد و هزینه اضافی بابت این موضوع پرداخت نکنند البته نوع دیگری از ورق های پلی مات به بازار آمده که بدون اگزایمر و با مواد مخصوصی ساخته میشوند که دارای معایب و مزایایی است

 

ابعاد ورقهای پلی گلاس

ابعاد ورق ام دی اف پلی گلاس استاندارد جهانی ۲۸۰ سانت در ۱۲۲ سانت است این سایز با استاندارد های جهانی طراحی کابینت آشپزخانه سایزبندی شده اما از آنجایی که در ایران برای طراحی کابینت سایزبندی استاندارد رعایت نمیشود معمولا سازندگان کابینت میل به استفاده از سایزهای بزرگتر نظیر ۳۶۶ سانت در ۱۸۳ سانت میباشند برای این سایز هم البته در کشورمان ورق پلی گلاس تولید میشود اما به لحاظ فنی تولید این سایز مشکلات زیادی به همراه دارد و تاکنون واحدهای تولیدی که اقدام به تولید این سایز نموده اند موفق به استمرار تولید نشده اند و به لحاظ کیفی پایینتر از سایز ۲۸۰ سانت در ۱۲۲ سانت تولید شده است.

 

دلیل این امر بزرگی طول و عرض ورق میباشد عرض زیاد هنگام تولید غبار روبی خوبی در فرچه ها انجام‌ نمیشود چون مکنده ها نمیتوانند کل عرض ام دی اف را پوشش دهند و طول زیاد این ورق ها باعث طول خط نیز زیاد شود و ایزولاسیون هم به نسبت درازی خط مشکلتر میشود.

 

البته سازندگان ماشین الات خط نیز بیکار ننشسته اند و این صنعت در حال توسعه میباشد و سعی در ابداع روش های جدیدتر برای این کار را دارند.

 

یکی دیگر از مشکلات تولید پلی گلاس با ورق های سایز بزرگ وجود تلرانس در ضخامت ورق به نسبت بزرگی آن است و هنگام عبور ورق از دستگاه سمباده همه سطح ورق بطور یکسان لایه برداری نمیشود البته این مشکل در ورق های سایز کوچک نیز وجود دارد اما مقیاس آن کمتر است. بنابر این در حال حاضر تولیدکنندگان پنلهای پلی گلاس در سایز ۲۸۰ سانت در ۱۲۲ سانت برای بهبود کیفی کار اسانتری در پیش دارند.

 

در حال حاضر در ایران ابعادی که برای پلی گلاس تولید میشود 

 

۲۸۰ × ۱۲۲ سانتیمتر

 

۳۶۶ × ۱۸۳ سانتیمتر

 

ویژگی های ام دی اف پلی گلاس

 

ام‌دی‌اف پلی گلاس نوعی ام دی اف است با روکش پلکسی گلاس 

 

پلکسی گلاس لایه ای همانند شیشه است که جنسش از نوعی پلی کربنات است که ظاهری شبیه به شیشه دارد و فورمولاسیونش باعث شده نسبت به شیشه انعطاف پذیر تر و به دلیل نوع پیوند مولکولی که دارد در برابر خط و خش مقاوم تر می‌باشد و نیز وزن کمتری دارد.

 

اگر بخواهیم راجب صنعت پلکسی گلاس صحبت کنیم باید بگویم مبحثی بسیار وسیع است که روز به روز جای بیشتری در صنایع باز میکند ، از چراغ های خودرو گرفته تا بسیاری از لوازم لوکس سطحشان از لایه ای نازکی پلکسی گلاس پوشیده شده تا با ایجاد جلوه ای زیبا ، مقاومت در برابر خط و خش ، مقاوم بودن در برابر اشعه یو وی نور افتاب ، سهولت در پاک کردن آن از غبار و چربی خصوصا پنلهایی که بعنوان کابینت در آشپزخانه استفاده شده از ویژگی هایش بشمار رود.

 

در واقع استفاده از لایه پلکسی گلاس در ورق های ام دی اف علاوه بر زیبایی ، استحکام در برابر خش و تغییر رنگ را به ارمغان می آورد و از کهنگی رنگ و لعاب در بازه زمانی جلوگیری میکند همچنین عایق ایجاد شده در سطح ام دی اف از نفوذ رطوبت جلوگیری میکند .

 

 

استفاده از ورق های پلی گلاس در آشپزخانه جلوه ای مدرن و زیبا در خانه خلق میکند و کدبانوهای ایرانی تمایل دارند ضمن داشتن آشپزخانه ای متفاوت کار نظافت و پاک کردن کابینت ها به سهولت انجام شود لایه شفاف پلی گلاس این امکان را برایشان فراهم میکند و استحکام و مقاومت عالی لایه پلی گلاس در برابر خط و خش باعث میشود همیشه بعد از نظافت و پاک شدن نو و تازه بنظر برسند

 

پنلهای پلی گلاس بر خلاف هایگلاس هر دو روی آن یک رنگ و طرح دارد و این یک ویژگی خاص در برابر ورق های هایگلاس محسوب میشود.

 

لایه شفاف ام دی اف های پلی گلاس در برابر انواع شوینده ها مقاوم میباشد البته قابل ذکر است تینر و الکل و مواد نفتی به نوعی حلال مواد یووی محسوب میشوند بنابراین برای پاک کردن نباید از انها استفاده شود 

 

خاصیت الاستیک و انعطاف پذیری لایه شفاف ام دی اف های پلی گلاس آنها را به نوعی ضد ضربه کرده و مقاومت قابل توجهی در برابر شکستگی دارند و هرگز مثل شیشه ترک نمیخورند البته کیفیت مواد بکار رفته حائز اهمیت میباشد چنانچه از مواد نامرغوبتری استفاده شده باشد هنگام برش ورق ها در نجاری لبه های آن لب پر میشود.

 

 

ورق ام دی اف پلی گلاس را لایه ای ۷۵ میکرونی از پلی استر روی سطح ام دی اف پوشش داده شده که باعث شفافیت و استحکام آن میشود. به لحاظ ظاهری ورق های پلی گلاس نسبت به هایگلاس از شفافیت بالاتری برخوردار است و طرح و رنگ هر دو روی آن یکی میباشد ولی ورق های هایگلاس یک رو سفید میباشد فرایند تولید این دو محصول ( پلی گلاس و هایگلاس) کاملا متفاوت میباشد در بازار ایران مفهوم ام دی اف پلی گلاس بعد از ورود چندین ساله این محصول به ایران همچنان از پیچیدگی خاصی مواجه است به طوری که مجریان و دست اندرکاران فروش ام دی اف در ایران همچنان تفاوت های این نوع ام دی اف را با نوع مشابه آن ، ام دی اف هایگلاس را به نحوی واضح برای مشتریان خود نتوانسته اند بیان کنند با توجه به ویژگیهای برتر ام‌ دی اف پلی گلاس در اکثر کشورها ورق های هایگلاس منسوخ شده است و پلی گلاس جایگزین شده محصولات پلی گلاس با توجه به دامنه وسیع طرح و رنگ و خصوصیات بارز مقاومت در برابر خش پذیری و قیمت مقرون به صرفه در زمره متداول ترین نوع MDF های براق موجود در بازار اروپا می باشد .با توجه به روش خاص و کیفیت تولید بالا از شاخص ترین محصولات موجود در بازار دنیا می باشد پنلهای ام‌دی‌اف پلی گلاس از مواد مقاوم نوعی پلی کربنات ساخته شده که از شیشه مقاومتر و سبکتر است این مواد هنگام تست در لابراتوار تقریبا به همه مواد شوینده شیمیایی مقاوم است اما برای پاک کردن و نظافت مستمر بهتر است از تعدادی از مواد بطور مستمر استفاده نشود این مواد عبارتند از الکل _ تینر_ وایتکس و جرم گیرهای رسوب زدا ، البته استفاده از تینر یا الکل برای یکبار اشکالی ندلرد مثلا هنگام رونمایی از کابینت ها ممکن است سلفون سطح پنل ها چسبندگی زیاد داشته باشد و هنگام کندن سلفون ها اثر چسب ان لک و کدری بجا بگذارد از همین روی میتوان با استفاده از الکل گیاهی بی رنگ این لک ها را از بین برد اما همانطور که گفته شد برای استفاده و پاک کردن مستمر به هیچ وجه توصیه نمیشود . برای پاک کردن کابینت های پلی گلاس بهتر است با دستمال نرم و اب پاک شود و چنانچه الودگی و چربی روی سطح پلی گلاس وجود داشت میتوان از شیشه پاک کن هم استفاده کرد توجه شود که سطح پلی گلاس در برابر رطوبت کاملا عایق است اما شستشوی پنلها با اب توصیه نمیشود چون احتمال خیس شدن دور پنلها که دور پی وی سی هستند و احتمال نفوذ آب وجود دارد.

پنلهای پلی گلاس از نظر مقاومت در برابر اشعه نور خورشید دو نوع هستند و یک نوع بیرونی ( out to) که برای فضای تقابل مستقیم با اشعه نور خورشید طراحی شده و نوع داخلی( in to) که برای فضای داخل خانه طراحی شده و روزانه نباید بیشتر از ۱ یا ۲ ساعت در برابر اشعه نور خورشید قرار گیرند و در صورت بروز باعث تغییر رنگ به مرور زمان میشود.

پنلهای پلی گلاس ضد خش هستند البته این استاندارد برای پاک کردن با دستمال یا پارجه است که ماندگاری همیشگی خواهد داشت.

دمای نگهداری در انبار بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد ایده آل میباشد اما برای دماهای متفاوت برای نگهداری طولانی مدت در انبار میبایست با تولید کننده برای دماهای استاندارد مورد تحمل مشورت کرد . پس از اینکه ورق های ام دی اف پلی گلاس به کابینت یا محصولات دیگر تبدیل و در منازل نصب شد ماندگاری شفافیت و وضوح پنلها از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار میشود و در این مورد هیچ توصیه ای نمیشود.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی